Hederlig svenskfika från Karlstad till Stureplan

1024px-Lofbergs_lila
När Karlstadföretaget Löfbergs kommer till Stockholm för att öppna sitt andra fik i landet slår de sig ner mitt på heta Stureplan, ett stenkast från Starbucks som 2014 hade 21.366 coffeshops runt om i världen. Det är rätt kaxigt. Visserligen är Sverige ett av de länder som ligger högst i kaffedrickarligan i världen, men trots det har det de heta kaffetrenderna till för några år mest handlat om italienskt och franskt kaffe.

Värmlänningarna är på hugget och proklamerar vad som nu ska gälla i kaffevärlden.
– Lattemamman ligger i dödsryckningar och har ersatts av ”bryggpappan” som dyrkar de ljusaste rostningarna.
Inte konstigt att det känns bra för ett snart 100-årigt kaffeföretag från Karlstad att trenden nu vänder tillbaka till det som är svensk kaffekulturs hjärta.

IMG_6950

Hållbarhetsarbetet är en av de viktigaste frågorna för mig, säger Kathrine Löfberg, styrelseordförande och fjärde generation i kaffefamiljen från Karlstad.

Bryggkaffe på det svåra sättet
– Det känns rätt att bryggkaffet har fått comeback, för det funkar ju egentligen bättre i vår kaffekultur där man sitter länge pratar över en kopp och gärna tar en påtår säger Kathrine, fjärde generationens Löfbergare. En espresso är inte samma sak.

Trots detta befinner vi oss rätt långt bort från den klassiska kaffebryggaren som förr stod och dripplade i var mans kök. Och som vanligt när de manliga mat- och dryckesnördarna slår till så krävs det speciell utrustning, vilket i ”bryggpappans” fall kan vara attiraljer som Aeropress, för den som snabbt vill brygga en kopp är snabbare än bistrokannan, Chemex som ser ut som laboratorieutrustning men faktiskt har ett vanligt pappersfilter (som dock ska blötas innan för att hindra bismak) eller Kalita-filter, en plattbottnad tratt istället för spetsig som ger rundare smak.

IMG_6935

Från vänster: en chemexkanna med pappersfilter, en aeropress och en Kalitabryggtratt. Foto: Anna Lind Lewin.

Kallt kaffe het trend
För alla som funderar över frågor som ”ska kaffet bryggas vid 85 eller 93 grader?” kan en kaffekurs med specialisterna Anna Nordström och Emma Johansson reda ut begreppen. Under öppningsvisningen låter de oss göra en så kallad koppning då man får smaka på ofiltrerat kaffe, sörpla upp en sked och spotta ut, precis som med vin. När vi smakar samma kaffe i olika bryggmetoder är det slående vilken skillnad det gör, så ”bryggpapporna” är antagligen helt rätt på det med sitt finlir. Och vill man sniffa på en ny kaffetrend så är det coldbrew, kallbryggt kaffe, som gäller, säger Anna.

Löfbergs kafé i Stockholm.

Specialkaffeansvariga Anna Nordström och baristan Emma Johansson på Löfbergs testar olika bryggmetoder. Foto: Anna Lind Lewin.

Pionjärer i Sverige med ekologiskt kaffe
Men det som imponerar mest på mig under visningen är historien om hur Löfbergs 1995 var först i Sverige med att ta in ekologiskt kaffe. En ensam container vars innehåll inte hade några köpare, ännu.
– Vi var också först i Sverige med att köpa in Fairtrade och är idag en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, berättar Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs. Vi jobbar aktivt på vår position som Sveriges mest hållbara kaffe. På krogen har det blivit ganska självklart att köpa certifierat kaffe, men när vi ska sälja direkt till konsumenten i butik är det inte lika lätt att få svensken att betala, berättar han.
Här finns tydligen ett glapp. Man kan betala 25–40 kr för en kaffe på stan men när man dricker samma sak hemma är man inte lika sugen på att betala schyssta villkor?

Har vi råd med schysst kaffe?
Sedan jag för knappt tio år sedan såg en dokumentär om etiopiska kaffebönders eländiga slit har jag försökt att bara köpa kaffe och te som är rättvisemärkt. I början var det rätt trassligt att hitta, nu är det mer av en självklarhet i hyllan.
Kaffe är en råvara där det är lätt att utnyttja sin konsumentmakt till att göra livet bättre för producenten. Under bara en dag konsumeras 2 miljarder koppar kaffe runt om i världen så varje liten procent av köpare som ändrar sitt beteende ger stora volymer på marknaden. Och eftersom priset på kaffet ökar med runt 25 gånger på sin resa till oss från utvecklingsländerna som odlar kaffet, finns stora förtjänster i varje led efter odling och skörd.
Man får hoppas att vi inte känner oss så fattiga att vi inte har råd att betala för en kopp hederlig fika. En sån som garanterar att också kaffearbetarna får ett anständigt liv och att miljön där kaffet odlas inte skövlas.

På Löfbergs kafé på Kungsgatan 3 i Stockholm kan du själv göra valet.

Löfbergs specialkaffe.

På Kungsgatan 3 vill Löfbergs inte bara sälja sitt kaffe, de hyr också ut hela stället till företagsevent, kaffeprovningar och utbildningar. För att garantera genuin kaffedoft rostar man även en del kaffe på plats i sin mikrorost. Här kan man också köpa en rad exklusivare specialkaffen från Brasilien, Honduras, Uganda och Etiopien, och ett unikt huskaffe som bara serveras på Löfbergs kafé. Foto: Anna Lind Lewin.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>